Du camperer ikke, hvis du parkerer på en offentlig p-plads

Besvar
Jac
Geografisk sted: Viborg

Du camperer ikke, hvis du parkerer på en offentlig p-plads

Indlæg af Jac » 2010-12-4 16:13

Du camperer ikke, hvis du parkerer på en offentlig parkeringsplads

Du må godt køre ind på en rasteplads med din autocamper for at hvile dig, og flere rastepladser tilbyder også faciliteter til tømning af spildevand, toilettank og påfyldning af vand.

Medmindre lokale politivedtægter siger andet, må du også køre ind på offentlige parkeringspladser for at hvile. Ved forbud vil det fremgå af skiltningen ved pladsen.

I nogle byer er der i sommertiden indrettet særlige områder til autocampere, hvor du kan efterlade din camper, mens du er turist i dagtimerne, og kan så overnatte i vognen mod en mindre betaling om natten.

Spørg det lokale turistbureau, om der findes en sådan plads i den by, du er kommet til.

Solifer S7

Re: Du camperer ikke, hvis du parkerer på en offentlig p-pla

Indlæg af Solifer S7 » 2011-02-28 21:12

Er det samme regler for campingvogner når det gjelder parkering?

Bjørn Hillerød

Indlæg af Bjørn Hillerød » 2011-03-1 07:58

Hej
Der er meget få steder på offentlige P-pladser, hvor man kan parkere lovligt med campingvogn, det er det, der er forskellen på campingvogne og autocampere. Ingen må campere, men alle må godt hvile/sove/spise i køretøjet.
Se her, det er IKKE let at parkere lovligt:http://www.fdm.dk/parkering/parkeringsr ... in-kommune

Mvh

Solifer S7

Indlæg af Solifer S7 » 2011-03-1 23:40

Hva er så forskjellen mellom en campingvogn og en autocamper? Jeg har de samme fasiliteter i min campingvogn som en autocamper. Det eneste jeg mangler er en motor. Men man trenger ingen motor når man holder stille. Min campingvogn har i registreringspapirene betegnelsen campingvogn, og har et annet typenummer en min påhengsvogn. Det som volde problemer er lengden på kjøretøyet, men hva så med en autocamper med en påhengvogn?

Bjørn Hillerød

Indlæg af Bjørn Hillerød » 2011-03-2 03:08

Hej igen.

I de kommunale parkeringsbestemmelser i mange kommuner er der beskrevet, at der er forbudt at parkere i kommunen i et bestemt tidsrum i døgnet for lastbiler herunder også campingvogne sidstnævnte kaldes også et vogntog, når det et tilkoblet en bil. I færdselsloven beskrivelse en campingvogn som et påhængsredskab, en autocamper under 3500kg er en personbil (M1) indrettet til beboelse.

Mange offentlige P-pladser er ved skiltning på stedet kun forbeholdt personbiler = under 3500kg er der ingen undertavler, der beskriver særlige regler for autocampere er alt OK og det er her, at mange kommuner ikke altid er ude i et ikke helt lovligt grundlag for skiltning og P-regler.

Det lokale politi, som i følge loven, skal medvirke ved skiltning og særlige P-regler for kommunen. Politiet er for det meste villig til at godkende meget kritikløst alt, hvad kommunen måtte ønske af P-regler. I mange kommuner i Danmark er reglerne meget omfattende og urimeligt P-begrænsende og nye tiltag inden for området, sker ofte i denne tid, men for det meste bliver de IKKE håndhævet, hverken af kommunernes P-vagter eller politiet.

Der skal huskes på, at campering er ulovligt på alle offentlige P-pladser og veje. Forskellen på hvad campering og parkering er ikke beskrevet nogen steder, det er for nuværende, kun en dommer, der i en konkret sag, kan afgøre, om der er sket et lovbrud, som så skal/kan straffes med bøde.

Længden af en bil med campingvogn tilkoblet er et yderligt problem, når der er opdelt P-båse, Du må IKKE bruge evt. bus-P-pladser og man må aldrig overskride stregerne, det vil sige, den går ikke med at bruge 2 P-båse trækstangen stregen mellem køretøjerne er at betragte som en overskridelse af bestemmelserne, og afkobles campingvognen er det heller ikke OK da påhængsredskaber normal helle ikke må være på en P-plads som kun er forbeholdt personbiler.

Yderlige er der jo kommunale bestemmelser, som IKKE er skiltet, som skal overholdes, disse bestemmelser er blot offentliggjort på kommunes hjemmeside eller på anden måde. Det er ikke rimeligt, at sådan en fremgangsmåder er lovlige for kommunerne, men det er de desværre, for nuværende. Kommunegrænserne er jo heller ikke tydeligt for alle gennemrejsende.

(Nej hvor det ’går’ her i vores ’andedam’ i Danmark).

Denne regel med ’streger/opmærkning’ gælder også for autocampere, de skal også være inden for stregerne eller kan der udskrives en lovlig bøde der, som skal betales ved ’kasse 1’. Retsstillingen inden for området er meget dårlig for brugerne af P-pladserne, da der ikke nogen steder i love/regler er beskrevet minimums størrelse på en P-bås.

Mvh.

Bjørn Hillerød

Indlæg af Bjørn Hillerød » 2011-03-2 09:05

Fra campingferie.dk
Anette Tracz Knudsen 2.3.2011 | 8:32 skriver:

Vi er altså et jaget folkefærd, hvis vi køre med et køretøj, der ikke passer ind i båsen. Det betyder "at vi at AC og CV er i samme båd" når vi taler PARKERING.
Netop det at man ikke kan parkere med en campingvogn, for at handle i byernes butikker, gå på et bymuseum eller på en udstilling, gå i banken eller til optikker o.l. mens man er på farten, det er jo helt urimelige forhold for os, som trafikanter.

Når kommunerne ikke er opmærksomme på, at en stor gruppe mennesker er afskåret fra at bruge byernes butikker og andre faciliteter, så må kommunerne være for dårlige til at forstå trafikanternes behov, turisternes behov og ønsker, og kundernes forskillige parkerings behov.
- Måske skyldes kommunernes uvidenhed, at de er blevt dårligt rådgivet.
- Måske har de brugt en ensidig rådgivning fra Campingrådet, som vi ved alene rådgiver ud fra CampingPLADSERNES ønsker og behov, og ikke ser på, eller taler for campisternes og de kørende turisters ønsker og behov.

Autocamperrådet kan have en stor opgave at løfte her, jeg håber at de vil påtage sig den, og at de også vil tale for andre "på hjul" end kun egne medlemmer.
Problemet gælder jo også mange andre, end kun folk med camping som interesse og livsstil. Det gælder i princippet alle der fylder mere end en lille P-bås.

- Det er ok, at vi ikke kan holde klods op af gå-gaderne, men vi har brug for effektiv skiltning til HVOR vi kan holde, når vi komer til en fremmed by, hvor man ikke kender forholdene, hvis vi skal kunne handle i byen m.m.

Jeg svarede Anette:
Det, du skriver, er jeg meget enig i.
Kommunen er vejmyndighed, når det drejer sig om andre veje end motorveje.

Min respekt for kommunernes forvaltning af denne opgave, at være vejmyndighed, er på mange måder, lige så ringe, som kommunernes tilsyn med campingpladserne.
Mvh

Besvar